Maailman suurin risteilyalus MS Harmony of the Seas
Maailman suurin risteilyalus on valinnut XSPlatformsin suunnitteleman ja toteuttaman putoamissuojauksen
XSPlatforms on suunnitellut kustomoidut XSLinked -turvavaijerijärjestelmät tällä hetkellä maailman suurimmalle risteilyalus MS Harmony of the Seas’ille. Näin huolto- ja pesutyöt voidaan tehdä turvallisesti.
Royal Caribbean-varustamon viimeisin, kansainväliseen Oasis-luokkaan kuuluva lisä on rakennettu STX:n Ranskan telakalla Saint-Nazairessa, missä putoamissuojausjärjestelmän asensi XSPlatformsin asennuskumppani Altivia. Aluksella tehdyn laajan riskikartoituksen jälkeen Altivia ja XSPlatforms tarjosivat ratkaisun, joka mahdollistaa turvallisen pääsyn moniin korkeisiin paikkoihin, kuten tämän uivan kaupungin tutkajärjestelmään ja savupiippuihin.
Harmony of the Seas’in ennen vihkimistä tekemän purjehduksen saapumista Southamptonista Rotterdamiin seurasi tuhansia katsojia, joista tarkkasilmäisimmät saattoivat nähdä ikkunanpesijöitä kytkettyinä aluksen keulaan asennettuihin XSLinked-turvavaijereihin.
Tämä maailman suurin risteilyalus jää Eurooppaan kesän 2016 ajaksi, ennen kuin suuntaa Atlantin yli Karibialle.
Putoamissuojausratkaisumme
Seitsemään eri kohtaan Harmony of the Seas:in rungolla asennettiin 22:n turvavaijerin sarjat. Jotta turvavaijeriratkaisut voitiin liittää turvallisesti laivan rakenteisiin, XSPlatforms kehitti useita ratkaisuja, joita ei oltu käytetty koskaan aiemmin. Tässä projektissaa käytettiin 273 ruostumattomasta teräksestä valmistettua AISI 316 – turvavaijerikannatinta. Kaikkiaan Harmony of the Seasille asennettiin lähes kilometri turvavaijeria.
Tämän lisäksi XSDynamic – iskunvaimentimet kävivät läpi epoksikäsittelyn ja ne tullaan sinetöimään erityisellä suojuksella, joka on suunniteltu ehkäisemään suolaveden vaikutusta.
Juuri tällaisissa erityisissä, pienissä yksityiskohdissa XSPlatformsin kokemus ja asiakaslähtöisyys tulee esille parhaimmalla tavalla.
Putoamissuojaus merenkäyntisektorille
XSPlatforms ja sen ranskalainen asennuskumppani Altivia valittiin tähän projektiin jo rakennusvaiheessa nimenomaan siksi, että molemmilla on tunnustettua kokemusta kustomoiduista putoamissuojausratkaisuista. Tämä helpotti asiakkaan vaatimusten ja erityisolosuhteiden huomioonottamista. Sama tiimi oli toteuttanut onnistuneesti edelliset merenkäyntisektorille tehdyt putoamissuojausratkaisut.
Laivanvarustajat ovat luottaneet tähän putoamissuojausyhteistyöhön jo vuodesta 2004 saakka. XSPlatforms ja Altivia aloittivat tämän projektin vuonna 2014, jolloin XSPlatformsia pyydettiin suunnittelemaan mittatilaustyönä tehtävä ratkaisu Harmony of the Seasin vinoihin seinäpintoihin.
Tämänkin onnistuneen yhteistyön jälkeen on todennäköistä, että Altivialle ja XSPlatformsille tullaan jatkossakin luottamaan uusia merenkäyntisektorin projekteja Ranskassa.
Ranskan laivaston Fregatti
The Marine Nationale on yksi Ranskan laivaston aktiivisista sotalaivoista. XSPlatforms toteutti yhdessä IPSecuriten kanssa räätälöidyn XSLinked –vaakavaijerijärjestelmän laivan kannelle. Vaatimukset järjestelmälle olivat huippukovat. Laitteiden ja järjestelmän on kestettettävä mm. merisuolaa, merivettä sekä muita merenkäynnin aiheuttamia rasituksia. Kohteen kaikki laitteet valmistettiin tilaustyönä kestämään vaativia ja vaihtelevia olosuhteita. Oman haasteensa suunnitteluun toi se, että järjestelmän on sovelluttava sotilaallisen työskentelyyn – rankoissakin olosuhteissa. Kaikki tarvikkeet on sertifioitu tiukimpien EN-standardien mukaan jotta työskentely kannella on turvallista suorittaa.
Asennettu järjestelmä:
-Räätälöity XSLinked -vaakavaijerijärjestelmä.
-Järjestelmän asensi IPSecurite
Qatar Kansallinen Kirjasto
Qatarin Kansallinen Kirjasto on arkkitehtuurisesti kaunis rakennus, jonka estetiikka ei saanut kärsiä. Turvavarusteista haluttiin mahdollisimman näkymättömät ja näkyviltä osin tyyliin ja arkkitehtuuriin sopivat. Oman haasteensa toteutukselle toi pinta, johon järjestelmä kiinnitettiin. Kirjaston katto on tehty 80 mm paksuista kiinteistä erikoisbetonilaatoista. Järjestelmäksi valittiin XSLinked –vaakavaijerijärjestelmä. Kohteeseen räätälöitiin ankkurointipisteet, joiden pohjalevyt ovat normaalia isommat. Näin varmistettiin, että järjestelmä kestää ja kantaa myös erikoisessa kiinitysmateriaalissa. Ankkuripisteet maalattiin rakennuksen arkkitehtuuriin sopivin värein. Näin saatiin toteutettua turvallinen ja samalla kaunis, huomaamaton ratkaisu.
Asennettu järjestelmä:
-Kuusi XSLinked -vaakavaijerijärjestelmää räätälöidyin kiinnityspistein.
Palacio del Marques de Malpica de Toledo
Paikka: Espanja
-Tämä historiallinen rakennelma vaati erikosratkaisuja johtuen rakennuksen iästä. Ratkaisut eivät saaneet olla liian näkyviä, jottei rakennuksen historiallista arkkitehtuuria häirittäisi. Johtuen katon hauraudesta, järjestelmä toteutettiin siten, että kiinnityspisteet vietiin kattorakenteiden läpi ,aina kattotuoleihin saakka. Näin voitiin varmistaa, että järjestelmä on turvallinen käyttäjille.
Asennettu järjestelmä:
-Räätälöity XSLinked -vaakavaijerijärjestelmä yhdessä XSGlobe -ankkurointipisteiden kanssa.
Kotimaiset referenssit
Päivitämme tänne aika-ajoin kotimaisia referenssejä.